dag 1 Damascus

Dag 1, vrijdag, 20-07-2007

Vanmorgen heeft Wouter ons ( Marion, Veerle, Wouter & Nick) naar Schiphol gereden en het liep gelukkig allemaal vanzelf. Op Schiphol in de wachtruimte al heerlijk zitten bestuderen wie er allemaal in onze groep zouden kunnen zitten. Staan daar ineens Linda ( mijn collega) en Alexander voor onze neus, terwijl we een broodje zitten te eten; 2 uur wachten kun je beter nuttig door brengen. Zij gaan met haar ouders op vakantie naar Thailand.
In Amman hebben we met iedereen kennis gemaakt op het viegveld. Aangezien we allemaal
met een kleiner vliegtuig door moeten vliegen  naar Damascus hebben we in de wachtruimte al snel in de gaten wie er in de Shoestringgroep zitten. 3 Belgen, een Spaanse Nederlandse en 20 Nederlanders.
Nu zitten we in Damascus, de stad waar we toch naar uit gekeken hebben, en zijn door onze gids Fayez van het vliegveld op gepikt en door de douane geloodst. Alle paspoorten bij hem ingeleverd  en zodra mensen dat zien krijg je dat andere reizigers ook hun paspoort willen gaan inleveren. Ze hebben niet in de gaten dat zij wel gewoon door de douane moeten. Fayez neemt alle papieren door en alles wordt vlotjes door de douanebeambte afgestempeld. Fayez legt onderweg naar het hotel enige zaken uit over het hoe en het wat met de fooien- en entreepot.

Daarnaast zien we overal posters van de Syrische president aan de lantaarnpalen hangen, hij is net 3 dagen geleden door het volk herkozen voor een nieuwe periode van 7 jaar. Deze Assad schijnt wel belangrijke veranderingen in het land te stimuleren en wil minder autoritair zijn dan zijn vader. De informatie komt geloof ik niet helemaal zuiver bij me binnen, het reizen en de indrukken zijn me even iets te veel en het is ook al laat. We zitten in Hotel " Al Batraa" ( Al Patra) en het ziet er allemaal redelijk schoon uit. Het hotel ligt op loopafstand van de oude stad aan een drukke verkeersader en is duidelijk geen echte verzamelplaats van westerse toeristen.
Morgen moeten we om 7.15 uur op, want om 9 uur gaan we een Citytour maken, ....we hebben toch niet voor niets een bus met chauffeur en een gids!