dag 7 Slinfah, Al Barah, Aleppo

Dag 7, donderdag, 26-07-2007

Om 8.30 de bus in en op weg naar de hoogste berg in dit gebied, de Slinfah, 1562 m hoog en met een mooi uitzicht over de Al Ghabvallei.Aan het begin van de 20ste eeuw nog een uitgestrekt moeras en met hulp van UNESCO drooggelegd en nu een vruchtbaar gebied.De afdaling naar de vallei voert ons langs olijf- en vijgenbomen en onderweg nog Qala'at Buzzay. Eén van de oude kruisvaarderskastelen en ooit met 14 torens, terwijl er nu slechts een grote ruïne van over is. Door de vallei naar de overkant en daar komen we bij de Orantesvallei, hier groeien wel 10 miljoen olijfbomen en bezoeken we één van de 700 dode steden van Syrië, Al Barah, in de antieke tijd Kapropera genaamd. Hier zien we o.a. een graftombe uit de byzantijnse tijd in de vorm van een piramide. Erin staan 5 sarcofagen. Verder de ruïnes van een wijnpers. olijfoliep
ers en een byzantijnse kerk en dit alles midden in een immense olijfboomgaard . Vrij kompleet is het klooster Deir Sabat, waar de plaatselijke pubers op stijlvol versierde brommers naar Veerle staan te grijnzen. Ondertussen slaat de hitte dwars door onze sandalen naar boven en wordt de rest van ons lijf geteisterd door het tienvoudige van deze hitte. Daarna op weg naar Ma'arret an No'man, hier hebben de Kruisvaarders 20.000 christenen gedood in de 12de eeuw. De bevolking gaf geen voedsel aan hen en de paus gaf de ridders, onder leiding van Raymond de St. Gilles toen toestemming de bevolking te doden. In een restaurant de plaatselijke lekkernij, Lahma Blsahen gegeten. Lamsgehakt, tomaat en ui gedrapeerd met aardappelschijfjes uit de oven. Het is een supergerecht!
Toen naar Aleppo, waar we aan het eind van de middag aankwamen en met Fayez de soukh bezoeken. Veerle wordt helemaal in traditionele kleren gehezen en we hebben met de handelaren de grootste lol, er is ook van alles te koop hier. De handelaren hebben van alles in huis om je hier binnen te halen, het is hier ook meer op het toerisme ingesteld. N
adat we op een terras tegenover de citadel wat hebben gedronken zijn we naar ons hotel gegaan. We hebben een prachtige kamer met een balkon en we hebben uitzicht op geweldig mooie houten erkers. Waarschijnlijk zal al dit moois over een aantal jaren wel verdwenen zijn. Boven een ijssalon zijn we naar het internetcafé geweest en hebben heerlijke cappuccino gedronken terwijl alle foto's op schijf worden gezet. daarna zijn we de Armeense wijk in gegaan en hebben we verrukkelijk gegeten in "Sheila's House" , Kibbee Sajeeya, een soort met lamsgehakt en walnoten gevulde roggebollen en Toshka , mezzeflappen gevuld met lamsgehakt en kaas. Daarbij een lekkere rode wijn uit Syrië, "Nectar". Wandelend door het gezellige centrum van Aleppo gingen we terug naar ons hotel.

meer foto's pijl naar links Index pijl