dag 16  Nebo, Madaba, Kerak

Dag 16, vrijdag, 04-08-2007

Rond 4 uur begint de minaret heerlijk te jengelen en ik ben dus goed op tijd wakker. Na het inpakken, eten en de zieke verzorgen vertrekken we naar Nebo, de berg waar vanaf Mozes het Beloofde Land aanschouwde, nadat hij 40 jaar door de woestijn had gezworven. Helaas is het heiïg en zien we vaag de overkant, het land dat er niet is, zonder naam en grenzen volgens de landkaarten in Syrië en Jordanië. Op een heldere dag zal het uitzicht spectaculair zijn, maar helaas blijft het vandaag gewoon bij mooie plaatjes. Daarna gaan we naar Madaba, Ma = water en Diba = vruchten, ooit heette het Madiba en hier is in de kerk de vloermozaiek te zien van de toenmalige wereld met als centrum Jerusalem. We kwamen er hier achter dat Ayteh echt voor onze veiligheid is, want hij helpt zelfs bij het oversteken. Onderweg zijn we naar  een Queen Ranya Foundation for disabled people geweest waar ze mozaieken, meubels, potten e.d. maken. Heel mooi en héél duur, het wordt wel gratis verscheept naar Nederland. Verder met de bus over de Kings Highway naar Kerak, het stadje heeft zulke smalle straten dat de bus er eigenlijk niet doorheen kan, overal staan ze ook nog dubbel geparkeerd. Maar het lukt de chauffeur en we gaan eerst weer eens eten in een restaurant tegenover het fort. Omar is een ander soort gids dan Fayez, maar hij is heel open in het beantwoorden van onze vragen, ook over de Sharia, de Islamitische wetten. Na het bezoek volgen we de weg waarover profeten, karavanen, Romeinen en Mozes allemaal gelopen hebben, hij gaat tot Eilat/ Aqaba en ernaast loopt een weg aangelegd door de Romeinen voor hun legioenen. De plaatsnaam Lagoen (legioen) herinnerd hier nog aan. Overal zijn huizen met olijfbomen in de tuin en afscheidingen van grote cactussen. Her en der zijn bedoeïenententen met de bijbehorende geiten/schapen. Verder is alles dor, droog en zanderig, stenig. En ineens staan we bij de kloof van de Wadi al Najib, een geweldig indrukwekkende canyon variërend van 400 tot 1200 m diep met onderin het riviertje dat richting Dode Zee stroomt en helaas door een dam is getemd. Afgelopen winter was Omar hier gestrand met een groep Nederlanders, ze waren ingesneeuwd en het duurde 2 dagen eer ze hen met de helikopters konden ontzetten. Langs de  Kings Highway ergens thee gedronken in een overvolle bazaar en dan komen we nog twee herders met hun dromedarissen tegen in een vreselijk verlaten landschap.
Nu zitten we in het "Petra Diamond Hotel" in Wadi Mossa, de stad naast Petra en we hebben net onszelf heerlijk kunnen ontspannen. Het hotel ligt op een bergtop en ik voel mijn bovenbeenspieren goed nadat we na het lekkere en gezellige avondeten weer naar boven moesten lopen als een stel klipgeiten.

meer foto's pijl naar links Index pijl