dag 18 Klein Petra, Wadi Rum

Dag 18, zondag, 06-08-2007

De douche is helaas weer koud en de matras en het kussen zijn helaas ook niet zachter geworden. Maar we hebben weer een vol programma en gaan op weg naar "Klein Petra", onderweg doen we eerst het dorp Bodol (Bdoel) Hausing aan, hier moesten alle inwoners uit Petra naar toe toen de archeologische site werd ontruimd om als toeristische trekpleister te gaan functioneren. We hebben dwars door het dorp gelopen, niets te zien alleen kinderen op blote voeten. "Klein Petra" is een karavaanserai ten noorden van Petra, ook in een kloof en hier konden dieren zoals dromedarissen wel komen. Er is weer een geweldig watersysteem, via uitgehakte kanalen kwam het water in grote waterkelders, daarnaast zijn er uitgehouwen  drinkbakken voor de dieren. Aan weerszijden van de kloof zijn grote eetzalen met aan 3 zijden stenen banken en verbonden met keukens. Bij het eind van de kloof gaan we weer via een in de rotsen gemaakte trap klauterend omhoog, de treden zijn op vele plaatsen versleten. Als een klipgeit moeten we manouvreren, maar we komen weer op een panoramapunt met indrukwekkend zicht. Terug zit er ergens aan het eind van de kloof een vrouw achter een steen te spinnen, ze is een genot voor het oog. De bus staat al klaar en we vertrekken naar het zuiden, onderweg hebben we in een wegrestaurant kunnen kletsen met onze Ayteh (Atejè ).
Voluit heet hij Ayteh, Mohamed, Fayzeh, Mohamed........vader, grootvader, overgrootvader........, je krijgt gewoon alle namen van je voorvaders mee.
We trekken verder de woestijn in en rechts zien we de Negev en langzaam verandert de woestijn in een zandwoestijn met bergtoppen erin. Overal groeit het kamelengras en we zien ons eerste pas-op-voor-overstekende-kamelen-verkeersbord na de afslag naar Wadi Rum.
We komen in een tentenkamp terecht, onze uitvalsbasis in Wadi Rum en het zijn kemelharen tenten met aan de windzijde een muurtje, er zijn ook een soort witte strandtenten en ik ben blij dat ik in een "echte" tent lig. De doeken wapperen enigszins in de hete wind en we genieten van de lunch in de "eettent". Onze 'Shoestringgroep'zit en een ommuurd gedeelte naast het hoofdkamp, ver van het toiletgebouw, maar het geeft een knus gevoel.
Om 16.00 uur vertrekken we met jeeps verder de woestijn in, het is een geweldige ervaring deze rit. Prachtig rood zand waar je tot halverwege je kuiten in zakt. Het zand komt ook overal tussen en ik heb bij de eerste stop mijn lenzen maar uitgedaan, want mijn ogen vergaan van de pijn. De rotsformaties zijn adembenemend en onderweg neemt onze chauffeur zo'n zandduin, we vliegen door de lucht, super. We zien oeroude rotstekeningen, door erosie gevormde bruggen en andere formaties, zandduinen en allerlei mooie kleuren en gaan ergens op een plek toppen beklimmen, waarvandaan we genieten van de meest spectaculaire kleuren die je maar kunt bedenken bij een zonsondergang. Hierna drinken we tussen de zandduinen en rotsen een beker zoete Wadi-Rum-thee, gezet door de chauffeurs, terwijl wij de zonsondergang over ons heen lieten komen.
Terug in het kamp gaan we barbecuen en we eten Zurb. Dit is kamelen- en schapenvlees, het wordt in een groot vat onder de grond gestopt en roostert zo´n 5 uur en wordt zo lekker mals en gaar. Er komt geen vuurtje aan te pas, slim op een plek waar niet veel hout aanwezig is. Daarnaast is er kip, gepofte aardappels, salades en brood. Natuurlijk hebben we wijn en Arak bij ons en het avondeten wordt weer afgesloten met een lekkere waterpijp, terwijl we genieten van de mooiste sterrenhemel ooit, er zijn net deze avond erg veel vallende sterren en dat is dus genieten.

meer foto's pijl naar links Index pijl