dag 3 Baalbek, Aanjar

Dag 3, zondag, 22-07-2007

Vroeg ont
bijten en 8.45 uur kunnen we vertrekken naar de grens, het landschap is leeg en dor en gelukkig worden er her en der bomen aangeplant. Bij de Syrische grens staan we 15 minuten en bij de Libanese grens 45 minuten te wachten. Deze laatste douaniers maken er een lolletje van en hebben alle tijd. Er is er èèn jarig en Veerle en ik staan net aan het loket, waardoor we ook heerlijk bakhlava getrakteerd krijgen en daar genieten we volop van. De grenspost is één grote chaos, auto's en bussen proberen links en rechts elkaar te passeren en ze zijn totaal niet bereid een ander voor te laten gaan.
Onze geweldige chauffeur manouvreert overal tussen door en daardoor komen we al snel in de Bekaavallei, hier moet je soms stoppen bij wegversperringen van militairen of Hezbollah
( het gebied rond Baalbek is in hun handen) Het is een vruchtbare vallei met alleen agrarische bedrijven en aangekome
n in Baalbek moeten we eerst de grootste  door mensen gemaakte steen ter wereld gaan bekijken en beklimmen, met in de verte al de grootse pilaren van de Jupitertempel in zicht. Wouter kan hier al meteen een Libanese vlag bemachtigen voor $7,- en daarna worden we bij het tempelcomplex geconfronteerd door Hezbollahliederen uit een luidspreker en marktkooplui die van alles aan je proberen te slijten, want er komen hier amper nog toeristen. Naast onze groep zijn er misschien nog 12 anderen, waaronder gezinnen. Zou het 40 ºC zijn? Vast, het is gewoon erg heet en gelukkig hebben we een gezellige, vriendelijke gids met een goed verhaal en hij praat zelfs luid als je nog ergens op afstand staat te fotograferen. Wat een complex, wat een zuilen heeft de Jupitertempel, overdonderend en wat een mooie Bachus(Venus)tempel met supermooi beeldhouwwerk, veel is goed bewaard gebleven. Je weet niet waar je moet kijken, er is zoveel te zien, het is allemaal zo groot met op de achtergrond de bergen en het is wel heel heet.
Daarna naar Aanjar, Fayez heeft er weinig behoefte aan,  aangezien er geen plaatselijke gids aanwezig is, maar we willen allemaal en we gaan dus. Bij aankomst snappen we wel waarom Fayez liever niet wil, we passeren hier een wel erg vervelende Hezbollahcontrolepost vlak voor het complex. Het is absoluut de moeite waard, de locatie met zicht op vallei en bergen geeft dit Romeins/Byzantijns/Ottomaans paleis/citadel iets speciaals. Mooi de afwisseling van gebakken steen en grote natuurstenen blokken; halverwege komt Fayez zelf nog stiekem enige uitleg geven over de manier van bouwen, als Syriër mag hij hier natuurlijk absoluut niet gidsen!
Als afsluiting zijn we in een wegrestaurant heerlijke pizza's gaan eten en kopen een halve kilo lekkere bakhlava voor onderweg en bezoeken nog even een taxfreeshop om onze weg naar de grens te vervolgen. De chaos is hier nog groter dan vanochtend en we gaan dus gedwee weer in een rij om uitgestempeld te worden door de vriendelijke douaniers. Plotseling gaat me daar toch iemand door het lint en die wordt door 4 man even naar een afkoelkamertje gebracht en na nog geen 5 minuten staat hij weer lachend bij de balie de douaniers te omhelzen en te kussen.....onbegrijpelijk.
Op de terugweg zijn we nog naar Jabal Kassion gegaan, met uitzicht over Damascus, je ziet   de zeer grote Omayadenmoskee
met de oude stad er omheen, midden in deze huizenmassa . Verkopers van gebrande noten en gedroogde vruchten lopen hier rond met hun karretjes en we laten het ons goed smaken. Onder aan de berg passeren we nog het prachtige moderne monument voor de onbekende soldaat. 's Avonds wandelen we lekker naar de oude stad en genieten van de soukh, waar Veerle bij iedere juwelier minstens één diadeem past en Wouter en ik maar waterpijpen bestuderen. We zoeken naar het Abou El Azirestaurant en belanden in een voltreffer, het "Jasminrestaurant" ( volgens mij gewoon dezelfde locatie) en we eten lekkere kebab, fattekis (yoghurt)kip met kabash (kerrierijst) en kebbeh (gehakt in deeg) en nemen daarna nog in een booza  (ijssalon) ijs met een lading superheerlijke pistacheschaafsel. In een vlaggenwinkel ergens tussen/boven andere winkeltjes verstopt, koopt Wouter nog een Syrische vlag en Marion Syrische stickers voor op school en we krijgen verkiezingsposters van Assad erbij en we gaan dus weer zeer voldaan naar ons hotelbed.

meer foto's pijl naar links Index pijl